Oktatók és kurzusok
Az ifjúkor és a felnőttkor pszichológiája
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a felsőoktatásban részt vevő hallgatók életkori jellemzőit, azokat a társadalmi változásokat, amelyek az utóbbi évtizedekben megváltoztatták a fiatal felnőttkor tipikus eseményeit és hatottak a felnőttkor jellemzőire. Azokat a kihívásokat, amelyekkel a serdülőkorból a felnőttkorba való átmenet és maga a felnőttkor szembesíti az egyetemi hallgatókat, valamint a kihívások kezelésének hatékony lehetőségeit. Ismereteket szerezzenek a mentori kapcsolat előfeltételeiről és jellemzőiről.
Beosztás: egyetemi docens
Elérhetőség: 461-2600/5634
E-mail: szabo.laura@ppk.elte.hu
Szoba: IZU 306.
Kutatási terület:
- Bizonytalanságkezelés
- Identitásalakítás
- Kibontakozó felnőttkor
- Halogatás
Tanulás és tanulástámogatás a felsőoktatásban
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a felsőoktatás változó képzési céljai következtében az oktatók új kihívásokkal, feladatokkal szembesülnek. A tantárgy tehát abban segít a hallgatóknak, hogy képessé váljanak a felsőoktatás hagyományos és új szervezeti formái, tanítási-tanulási stratégiái és módszerei közül a korszerű tanulás- és tanításelméletekkel összhangban a helyi igényeknek, céloknak adekvát megoldásokat kiválasztani, alkalmazni, és új tanulási környezeteket kezdeményezni, tervezni, támogatni, önállóan vagy együttműködésben megvalósítani.
A tantárgy szemléletmódjában egy tanulásközpontú felsőoktatási gyakorlat és elmélet mellett köteleződik el, melynek középpontjában a hallgatói tanulás áll, de amelyet kiegészít a felsőoktatás más szereplőinek, szervezeteinek tanulása és tanulásuk támogatása is. A tantárgy a felsőoktatás-pedagógia nemzetközi kutatásainak és fejlesztési gyakorlatának megismerésére és elemzésére, illetve a hallgatók önálló tapasztalatszerzésére, fejlesztő munkájára épít.
Oktató: Kálmán Orsolya
Beosztás : adjunktus
Telefon: 461-4500/3461
Szoba: KAZY 218
E-mail: kalman.orsolya@ppk.elte.hu
Kutatási terület:
- Tanuláselméletet
- Felsőoktatás-pedagógia
- A tanulási folyamat támogatása
- Pedagógusképzés, -kutatás
- Narratív kutatások
Felső- és felnőttoktatási programok tervezése
A felnőtt- és felsőoktatási programok tervezésének célja a hallgatók felkészítése arra, hogy, akár önállóan, akár fejlesztő csoport vezetőjeként bekapcsolódhassanak a programfejlesztésbe, tantervek, programok és tanulási környezetek tervezésébe. A tanegység ennek a célnak rendeli alá mind a tervezés és a programfejlesztés elméleti alapjait, mind azokat a gyakorlatokat, amelyek során fejlődhetnek a cél eléréséhez szükséges attitűdök, képességek. A tanegység tartalmainak feldolgozása segíti a hallgatókat olyan kompetenciák megszerzésében, amelyek lehetővé teszik a felnőtt- és felsőoktatási programokkal kapcsolatos szakértői, fejlesztő (tervező, adaptáló), elemző és szervező tevékenységet.
Beosztás: főiskolai docens
Elérhetőség: 461-4500/3468
E-mail: lukacs.istvan@ppk.elte.hu
Szoba: KAZY 211
Kutatási terület:
- Tanulási stratégiák, tanulási stílusok
- Programfejlesztés
- Pedagógusképzés
IKT és e-learning
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az elektronikus tanulási környezetek, keretrendszerek lehetőségeivel, problémáival, és kreatívan gondolkodjanak azok pedagógiai, felsőoktatási, felnőttképzési célú felhasználási módjairól. A hallgatóknak képesnek kell lenni egy adott képzésre vonatkozóan az oktatási folyamatot segítő rendszer elméleti tervezésére, annak fenntarthatóságával kapcsolatos problématérkép összeállítására. A hallgatóknak meg kell ismerni a legelterjedtebb tartalom- és tevékenységmodulokat, gyakorlati példákon keresztül azok felhasználásának optimális megoldásait.
Oktató: Mandel Kinga
Beosztás:
E-mail: mandel.kinga@ppk.elte.hu
Szoba:
Elérhetőség:
Kutatási terület:
Felsőoktatás-szociológia
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a felsőoktatási rendszereket alakító legfontosabb társadalmi, gazdasági, politikai és kulturális tényezőket, valamint a felsőoktatás hatását a társadalmi, gazdasági, politikai és kulturális folyamatokra. Képessé váljanak arra, hogy szakmai munkájuk (így különösen felsőoktatási programok tervezése és értékelése) során a felsőoktatás-pedagógiai folyamatokat belehelyezzék a felsőoktatási rendszerek és az e rendszerek alakulását meghatározó társadalmi folyamatok tágabb összefüggésrendszerébe.
Tudományos fokozat : MTA doktora
Beosztás: egyetemi tanár, központ vezető
E-mail: halaszg@helka.iif.hu
Elérhetőség: 461-4500/3857
Szoba: KAZY 404
Kutatási terület:
- Oktatásszociológia, oktatáspolitika-kutatás
- Oktatásirányítás és oktatásmenedzsment,
- Oktatási rendszerek elmélete, nemzetközi összehasonlító elemzések
- Felsőoktatás-kutatás
- Oktatás és nemzetközi együttműködés, európai integráció és oktatás
Honlap: http://halaszg.ofi.hu/
Intézményirányítás a felsőoktatásban
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a pedagógiai és szervezési-vezetési folyamatok kapcsolatát, megértsék az intézményirányítás összefüggéseit az intézményeket körülvevő társadalmi, gazdasági, kulturális tényezőkkel, valamint a politika által közvetített érdekekkel. Értsék az intézményirányítás szerepét, sajátosságait a felsőoktatási intézmények egyre inkább integrálttá vált feladatainak (kutatás, oktatás és LLL + third track) eredményes támogatásában. Értsék a pedagógiai, a szervezési és a vezetési folyamatok kapcsolatának sajátosságait, képessé váljanak az intézményirányítás sajátosságainak diagnosztizálására egy konkrét intézményben.
Beosztás: mb. előadó
E-mail: gkerekes70[kukac]gmail.com
Kutatási terület:
- felsőoktatás-menedzsment
- kutatás-menedzsment
- minőség-menedzsment
Felsőoktatási jog
A kurzus célja, hogy a hallgatók áttekintéssel rendelkezzenek a felsőoktatás jogi szabályozásáról, az egyes jogintézményekről és a felsőoktatási intézményrendszerről. Bemutatásra kerülnek a felsőoktatás egyes szereplői, jogaik és kötelezettségeik, a felsőoktatási eljárások jogi szabályozása és gyakorlata, valamint a felsőoktatási autonómia és a direkt központi irányítás viszonyának változásai. A kurzus során a hallgatók megismerkednek jelentősebb jogesetekkel a felsőoktatási adatkezelés, a felsőoktatási felvételi eljárások, a fogyatékossággal élők jogai, a felsőoktatási iratkezelés, a felsőoktatási hatósági eljárások stb. területén.
Beosztás: mb. előadó
(az oktató az Oktatási Hivatal felsőoktatási jogásza,
valamint a PTE-ÁJK PhD-hallgatója)
E-mail: hajdu.jozsef@oh.gov.hu
Elérhetőség: –
Szoba: –
Kutatási terület:
- Felsőoktatási jog és igazgatás
- Felsőoktatás-szociológia
Felsőoktatás-politika
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a felsőoktatás-politika meghatározó nemzetközi és hazai trendjeit, elemeit, szereplőit, továbbá azokat az eszközöket és folyamatokat, amelyek a felsőoktatási intézményrendszer alakítását, illetve az intézményi szintű politika implementációt célozzák. Képessé váljanak arra, hogy munkájuk során figyelembe vegyék a különböző szintű felsőoktatás-politikai céloknak és eszközöknek a felsőoktatás-pedagógiai folyamatokra gyakorolt hatását.
E-mail: andras@derenyi.net
Kutatási terület:
- Szociolingvisztika
- Nyelvpolitika
- Felsőoktatás-politika
- Stratégiai fejlesztés
- Tanulásszervezés
Felsőoktatás és tudomány
A felsőoktatás és tudomány című tárgy célja, hogy a hallgató képessé váljon arra, hogy a felsőoktatás és a felsőoktatási intézmények helyzetének változását a tudományos intézményrendszer átalakulásának tükrében értelmezze, és annak következményeit a munkája során figyelembe vegye.
Beosztás: egyetemi tanársegéd
E-mail: gergely.kovats@uni-corvinus.hu
Kutatási terület:
- Felsőoktatás-menedzsment
- HR a felsőoktatásban
- Szervezetelméletek
Projektmenedzsment
A kurzus célja a hallgatókat bevezetni az általános projektmenedzsment világába, felkészíteni oktatási, felsőoktatási projektek tervezésére, szervezésére, irányítására. Esettanulmányokon keresztül szerezzenek gyakorlatot a projektek támogatására irányuló pályázatok elkészítésére, innovatív képességeik kibontakoztatására.
Oktató: Kraiciné Szokoly Mária
Beosztás: főiskolai docens
E-mail: szokoly.maria@ppk.elte.hu
Elérhetőség: 461-4500/3484
Szoba: KAZY 202
Kutatási terület:
- Pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák
- Felnőttképzés módszertana
- A hátrányos helyzetű társadalmi csoportok kulturális eszközökkel történő segítése
- Fenntarthatóságra nevelés a felnőttképzésben
- A tudásmenedzsment lehetőségei a felnőttképzésben és a felsőoktatásban
- Az előzetes tudás beszámításának lehetőségei a felsőoktatásban
Fejlesztés és stratégiai menedzsment
A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék, és tudják használni a fejlesztés és stratégiai menedzsment fogalmát és eszközeit. Ismerjék az intézményi szintű stratégiai tervezés és működés szempontjából releváns hazai és nemzetközi problématerületeket, a stratégiai megközelítés külső és belső kontextusát. Váljanak képessé a felsőoktatási intézményeket érő kihívások azonosítására, fejlesztési elképzelések és a megvalósításukat segítő feltételrendszer megfogalmazására. Lássák a stratégiakészítés formális aktusa és az intézmények életét érdemben alakító stratégiai szemléletmód közötti különbséget.
Minőségfejlesztés
A képzés célja olyan felsőoktatási szakemberek felkészítése, akik ismerik a minőségfejlesztés elméletét, modelljeit, és technikáit, képesek a tanulás eredményessége érdekében azok adaptív alkalmazására: az intézményi minőségfejlesztési munka irányítására, a szervezeti innováció menedzselésére, a felsőoktatási (közoktatási) intézmények szervezeti szintű megismerésére, fejlesztésére.
Beosztás: Központvezető-helyettes
E-mail: kivi.comp@gmail.com, kovacs.istvan.vilmos@ppk.elte.hu
Elérhetőség: 461-4500/3879
Szoba: 404
Kutatási terület:
- Innováció- és tudásmenedzsment az oktatásban
- A tanítás-tanulás fejlesztése a felsőoktatásban
A csoportok vezetésével foglalkozó kurzusok és fejlesztő tréningek
A kurzusok célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek és megismerjék milyen csoportban lenni, csoportban dolgozni, és különböző csoportokat vezetni. A kurzusok elmélyítik a szervezeti kultúráról elsajátított ismereteket. A kurzusok célja, hogy a hallgatók képesek legyenek megérteni és elemezni konkrét helyzeteket, különböző alternatív megoldásokat kínálni a fennálló problémákra, illetve csoportban dolgozni és csoportokat irányítani.
Fejlesztő tréning I. (Kommunikációfejlesztés)
Beosztás: egyetemi adjunktus
E-mail: pulay.klara@ppk.elte.hu
Elérhetőség: 461-4500 / 3898
Szoba: KAZY 208
Kutatási terület:
- örökbefogadás
- funkcionális meddőség
Fejlesztő tréning II. (Együttműködő csoportok vezetése)
Oktató: Pajor Gabriella
Beosztás: adjunktus
E-mail: pajor.gabriella@ppk.elte.hu
Elérhetőség: 461-4500 / 3818
Szoba: Kazy 208
Kutatási terület:
- teljesítménymotiváció az iskolában
- kooperáció és versengés az iskolában
Csoportmunka és csoportvezetés
Oktató: Solymosi Katalin
Beosztás: mestertanár
E-mail: solymosi.katalin@ppk.elte.hu
Elérhetőség: 461-4500 / 3855
Szoba: KAZY 208
Kutatási terület:
- szülők iskolával kapcsolatos attitűdjei, iskolaválasztási motivációi
- család és identitás
- Montessori-pedagógia
Szakmai gyakorlat
A kurzus alapját a felsőoktatási intézményekben vagy a felsőoktatás világához kapcsolódó (a felsőoktatás állami irányítását végző szervezetek, a felsőoktatás számára szolgáltatásokat nyújtó privát szervezetek) szervezetekben megszervezésre kerülő terepgyakorlat képezi. A terepgyakorlat mellett a kurzus szerves részét képezi egy gyakorlatkövető szeminárium is. A kurzus átfogó célja, hogy a felsőoktatás-pedagógia szakirány által kínált képzés minőségét a szakterület specifikus és transzferálható kompetenciák autentikus helyszíneken történő, gyakorlatba ágyazott fejlesztésének lehetőségével támogassa. A kurzus további célja, hogy a hallgatók szaktudásának fejlesztését a szakirány képzési tartalmai és a felsőoktatás világához kapcsolódó szervezeteknél szerzett tapasztalat, valamint az azokban termelődő tudás közötti kapcsolatépítéssel segítse. A kurzus további célja, hogy tevékenységeivel növelje a hallgatók felsőoktatási problémák megoldása iránti elköteleződését, karrier perspektívákat nyújtson számukra a felsőoktatásban vagy a felsőoktatás világához kapcsolódó szervezetekben.
E-mail: szollosi.timea@ppk.elte.hu
Twitter: https://twitter.com/timeaszollosi
Elérhetőség: 461-4500/3890
Szoba: 404